Alarmujúci stav vitamínu D u mladistvých

Nedostatok vitamínu D je globálny problém, ktorý trápi všetky vekové kategórie vo všetkých kútoch sveta. 90% prijímame zo slnka, 10% zo stravy. To, že s rastúcim vekom klesá tvorba vitamínu D v tele, je známe a preto fakt, že skupina ľudí s najväčším deficitom déčka sú seniori, nikoho neprekvapuje. Existuje však ešte jedna skupina a tou sú adolescenti. Mladiství tínedžeri sú kritickou skupinou po celom svete. Či je to v Austrálii, Etiópii, Argentíne, či na Slovensku. Merania hladín, výskumy, štúdie a bežná prax poukazujú na to, že tínedžeri majú z pomedzi ľudí do 50 rokov najhoršie výsledky. Ich hladiny déčka sú častokrát identické s hladinami ich starých rodičov.

Prečo?

Starší ľudia majú problémy s nedostatkom najmä kvôli prirodzeným fyziologickým zmenám organizmu počas starnutia. Zhoršená absorpcia v tenkom čreve, či znížená schopnosť hydroxylácie v pečeni a obličkách sú jednými z príčin. Tvorbu a príjem vitamínu D u mladistvých ovplyvňuje najmä životný štýl. Zdržiavanie sa v interiéroch je podceňovaným problémom. Väčšinu času trávia v škole, doma ponorení v smartfónoch, PC, a konzolách, či presúvaním sa v dopravných prostriedkoch. Obchodné centrá a nie parky, lúky či ulice sú miestami, kde sa mladí stretávajú. Kam nechodí slnko, príde skôr či neskôr lekár.

Strava. Potraviny s vysokým obsahom déčka ako ryby, vnútornosti, vajcia či huby nie sú súčasťou bežného jedálnička u dospelých, nie to ešte adolescentov. Povedzme však, že by boli. Čo ale ich kvalita? Ryby zo supermarketov neznámeho pôvodu, preplnené nádrže prezentujúce sa ako domáci chov, polotovary. Vajcia, téma, ktorú netreba ďalej predstavovať. Stravovanie v priemerných ba až podpriemerných školských jedálňach kompenzované fastfoodmi, kvalitné domáce jedlo prinajlepšom jedenkrát denne. Keby však hypoteticky bola strava najvyššej kvality, stále tvorí iba 10% príjmu déčka.

Čo s tým?

Predpokladom je, že mladiství svoje stravovacie návyky a vplyv prostredia tak ľahko nezmenia. Je však veľmi dôležité, práve v tomto veku, udržiavať ich hladinu vitamínu D nad hranicou normy. Priveľmi nízke hladiny sú v budúcnosti rizikovým faktorom diabetu, alergií, problémov spojených s imunitou, pohybovým aparátom atď. Merania slovenských pacientov ukázali, že 11-15 roční mladí ľudia mali rovnako nízke hladiny ako seniori. Tento stav si treba uvedomiť a nebrať ho na ľahkú váhu.

Vhodnou suplementáciou, ideálne predchádzajúcou meraním hladiny, je možné napraviť nepriaznivú situáciu. Odvážne, avšak bezpečné pravidelné a celoročné dávkovanie vhodným produktom je momentálne tou najracionálnejšou voľbou.

0 komentárov

Štúdium do mailu

Ak máte záujem dostávať novinky o vitamíne D, napíšte nám svoju adresu a my Vám jeden krát mesačne pošleme newsletter so zaujímavými informáciami.

Vzdelávaj sa aj naďalej

Vitamín D a vegánstvo

Vitamín D a vegánstvo

Ak ste vegánom, môže byť náročné prijať každý deň dostatok vitamínu D. Mnohé z potravín s najvyšším obsahom vitamínu D, ako napríklad losos, vaječné žĺtky a sardinky, nie sú...

prečítajte si viac
Vitamín D a svaly

Vitamín D a svaly

Dôležitosť vitamínu D pre rast a silu svalov poznali už v staroveku. Vtedajší tréneri olympijských atlétov nútili jesť veľké množstvo morských rýb, hovädzej pečene a vaječných...

prečítajte si viac
Zdieľať